RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Thursday, February 21, 2008

مملكة المرأة




احيانا لا تريد المرأه ان يشاركها احد فى ادارة

المطبخ لانها تعتبره مملكه خاصه بها
ولكن حينما نفتح التلفاز نجد ان الشيفات معظمها رجال
فهل هذا يتعارض مع طبيعه المرأه أو طبيعه الرجل
هل لان المطبخ ملك لها.. ولماذا لا نجد الشيفات تساعد زوجاتهم في أعمال المطبخ أم انه يستكبر ان يدخل معها؟ ام ان هناك اسباب اخرى ؟
ولماذا ترفض المرآه وجود شخص اخر معها في المطبخ؟
كل هذه تساؤلات نناقشها سويا
ربما بعض النساء على حق في انها تمنع زوجها في الدخول معها ربما لانها لا تريد ان تكدس المكان حيث انها تريد ان تعمل في مكان واسع وربما ايضا انها الوحيده التي تعرف أماكن أدواتها لانها هي التي تستخدمها دوما وايضا ربما الوقت الذي سيساعدها فيه زوجها ستسغرق اكثر منه في تنظيف ما فعله الزوج وهذا اكيد سيرهقها كثيرا
لكن ليس كل السيدات يفضلن عدم دخول أحد معهم .. هناك البعض يسعدن بوجود أزواجهن ويسعدن بمشاركتهم لهم بالمطبخ .. تشعر بسعاده لانها تشعر انه يشاركها كل شيئ بحياتها حتى المطبخ التي تعتبره هي مملكه خاصه بها
وهناك من لا تفرق معهن ان يدخل زوجها المطبخ او لا يدخل فوجود شخص او عدم وجوده لا يؤثر عليهن بشيئ
فماذا عنك سيدتي ؟؟ وماذا عنك سيدي ؟؟
هل تريدي ان يشاركك أحد في عالمك الخاص بك ؟؟
وهل تقبل انت ان تشارك زوجتك بالمطبخ ام ستتكبر وتقول انه خاص بها وليس من شأني انا فعل ذلك ؟ اما بالنسبه لي : لا يزعجني وجود شخص ما معي ولكن بشرط الا اجد الجميع معي واجد المكان متكدسا بالبشر فانا لا امانع ان شخصا يشاركني فيما افعل لكن بوجود نظام ولكن اذا كان سيتكدس المكان افضل ان ابقى وحدي

-----------------------------



عن نفسي افضل ان اعمل بمفردي فانا لا احب ان يشاركني احد وخاصه رجل ولكن في حاله وجود عزومه او كده ممكن يساعدني حد عشان اقدر انجز برضه بس احب ان اللي تشاركني اختي او ماما مثلا لكن في المستقبل ان شاء الله مش حخلي زوجي يساعدني في المطبخ مش لاني حستغرق وقت في التنظيف او كده لا لان اعتقد المطبخ عمل خاص بالمراه وايام شغله مثلا اكيد حيكون راجع مرهق ومحتاج ان يلاقي كل حاجه جاهزه وانا بفضل ان عمل المراه للمراه وعمل الرجل للرجل


------------------------------------

اولا هو فيه حاجة لازم نوضحها هومين اللى قال ان الراجل بيوافق اصلا يدخل المطبخ ويعمل حاجة أنتوا بتتكلموا على أساس أنه ماعندوش مانع وبيعرض مساعدته وكل واحدة بتقول رأيها
بغض النظر عن أن ده شغل الست ولا الراجل بس المفروض نتكلم على اللى بيحصل فى الواقع
اولا مفيش راجل بيحب دخول المطبخ او عمل شىء فيه سواء كان راضى بكده ولا لا
ثانيا الرجالة برضة ما بتتقنش شغل المطبخ كويس
ثالثا لو كان الواحد اضطرته الظروف انه يعيش لوحده فترة ممكن بيحاول يدخل المطبخ ويعمل كل حاجة لنفسه ولكن فى بيت اهله بيستنى لما والدته او اخته او اى حد يعمل له كل حاجة
رابعا المطبخ عمل المرآة اولا واخيرا ومش معنى كلامنا ده اننا بنطلب من الراجل يطبخ ويغسل اطباق والحاجات دى لكن على الاقل ممكن يعمل لنفسه كوباية شاى ويعمل لزوجته معاه وبتكون لفته جميلة منه او حتى وهيا بتعمل يقف معاها يتكلموا فى اى حاجة بجد ده بيسيب أثر جميل فى نفس الزوجة وكمان مفيش مانع لو بعد ما شربوا الشاى او اى حاجة يشيل هو الكوبيات ومرة من نفسها يغسلها
وممكن برضة بعد الاكل يشيل معاها مثلا الاطباق ومش هقول يغسلها لان ده صعب ولانه كمان شغل الستات ماشى ولكن لو حصل وكانت مراتك تعبانة وعملت الغدا وهيا مش قادرة ايه المانع انك تغسل الأطباق او تساعدها بأى شىء فى المطبخ
خامسا فى النهاية أحنا عارفين أن المطبخ شغل الست مش الراجل ومش بنطلب من الراجل يعمله هو بدلها ولكن مجرد وقوفك معاها مرة وهيا بتطبخ أو بتعمل حاجة مع كلمتين حلوين حتى لو مش هتساعدها صدقنى هتجيب أثر حلو قوى
ومرة كده كل مده ساعدها فى شيل الأطباق وحطها كده يعنى مش هيحصل ليك حاجة والله
ومفيش مانع لو ساعدها بأى طريقة ودخل المطبخ وعمل حاجة أيه المانع بس

--------------------------------------

قلوب حائرة

بصوا ياجماعة مش الموضوع موضوع أنه يدخل معاها المطبخ ويطبخ ده طبعا شي عادي وجائز جدا بس الاهم انها تحس بمشاركته ليها واهتمامه

أنا شايفة أنه الموضوع المهم أننا ننشر ثقافة مساعدة الرجل لزوجته ولو حتى في شيل الاطباق بعد الاكل او انه حتى يعمل الشاي على ماهي تنظف السفرة او تغسل الاطباق بعد الاكل مجرد أنه بيشعرها انه بيخاف عليها وبيوفر صحتها ده كفيل بانه يشعرها بانها ملكة متوجة

في نقطة كمان الامر ده محتاج تعود منذ الصغر يعني الام لازم تعود ابنها منذ الصغر أنه يساعد اخته في البيت وتفهمه ان ده عمره ما هينقص ابدا من رجولته لما يطلع على كده اكيد هيبقى نفس الوضع مع زوجته لكن لما من صغره الام تحسسه ان شغل البيت مهنة خاصة بس بالبنت دي مصيبة ومصيبة كبيرة قوي لانه بجد هيبقى متجوز شغالة الجواز شركة في كل شيء في شغل المنزل في تربية الابناء حتى في المصاريف


وعلى فكرة يا شباب عمل المراة في بيت جوزها تفضل منها مش واجب للعلم يعني ليكون اخوانا الرجالة فاكرين اننا اتخلقنا لكده لا احنا اتخلقنا لتربية الابناء وبناء جيل قوي
, وانتوا طبعا مش محتاجين افكركم بحديث رسولكم الكريم الي بيقول " خيركم خيركم لاهله وانا خيركم لأهلي " وانه خير الانام كان بيحلب الشاه ويخيط نعله


علشان كده انا بوافق وبوافق بشدة علي مشاركة الرجل للمراة في بيتها لعدة نقاط مشاركة نفسية منه لها ، ورغبة منه في وجودها في احسن حال الامر الذي ينعكس عليها والا لما هي تكون زي النحلة طول النهار ابقى تعالى قولي الوقت الي هتكلمها فيه هيكون امتى ، وده طبعا هينعكس على احترام الابناء لوالدتهم لما يشوفوا قدوتهم بيخاف عليها وبيحافظ على راحتها

21 comments:

مدحت محمد said...

اول تعليق
انا اعتقد انى دائما الرجال امهر فى اعمال المطبخ اكثر من النساء
فقد رايت كثير من الرجال الذين يحترفون
صنع الطعام
ويعتبرونه من افضل الهوايات
لديهم
وعندى امثلة كثيرة على ذلك بل وارى زوجاتهم تسعد بذلك جدا
اما بالنسبة الى رضا
الزوجة اقتحام زوجها مملكتها
الا وهو المطبخ
فهذا يختلف من امرأة الى امرأة اخرى
رغم اننى ارى ان اكثر بنات هذا الجيل يكرهون المطبخ وكل اهتماماتهم المراة
والموضة
اما البنات الذين يعتبرونها مملكة لهم فانا اقدرهن
واعتبرهن عملات نادرة
تحياتى

Ahmed El.Saryِ said...

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
فعلا في رجالة كتيير بيعتبر دخول المطبخ عيب و انه مش شغله
و دي لاننا في مجتمع شرقي واحنا الرجالة اتعودنا علي كدا
بس المفروض ان الراجل يقدر تعب الست في المطبخ و شقاها طول اليوم في التنظيف و كدا .. أأقله انه يعزم عليها حتي انه يساعدها

و بالنسبة للستات أعتقد انها مش هتستحمل انها تشغل الراجل معاها لانه هيكون مصدر ازعاج اليها لانه فعلا مش بيكون عنده صبر علي شغل المطبخ او شغل البيت عموما

بس المهم ..ان الراجل لازم يراعي الست في انها بتتعب علشانه وهو مش فرض عليها و لانه المفروض يساعدها و" خيركم خيركم لاهله"

يعني لو مأمكنش انه يساعدها باللي يقدر عليه يفرحها حتي بكلمة حلوة يظهرلها تقديره لمجهودها

و ربنا يخلي الستات لينا .. امهات و اخوات و زوجات

و تحياتي ليكوا

أحمد منتصر said...

مممممممممم والله فعلا لو الوالدة أو أي واحدة قريبتي موجودة ف البيت بستنى هيا إللي تعملي ولو كوباية شاي

لكن طبعا بدخل المطبخ لما محدش بيكون موجود أو صاحي يعملي حاجة

وأنا شايف إن شغل الأنثى ف المطبخ هو مشاركة زي ما الذكر بيجيب طلبات البيت من بره

وفعلا أنا لما بدخل على الحاجة ف المطبخ بتفرح كده وأحس إنها بتتونس بيا

بس كتير برضه ألاقيها بتقولي اوعى وسع ومعرفش إيه عشان مملاش المكان وعشان ملعبش ف حاجة أو آكل بدري

الموضوع عموما جميل وكان محتاج كلام أكتر بس أنا مبحبش الكلام الكتير :)

smasem said...

دوحه
شكرا على الرد الجميل
فعلا بنات هذا الجيل نادرا ما يدخلون المطبخ و دايما كل همهم الموضه و الانترنت و التليفزيون و غيرها

بس اكيد برده هناك من يعتبرون المطبخ مملكه ليهم و لكن قليلين بس المهم انه يكون فيه

و تابعينا دايما

smasem said...

ahmed el.sary

باحترم رأيك جدا وفعلا فيه رجال كتير بيعتبروا انه عيب انهم يدخلوا المطبخ بس انا عن نفسى شايفه انه عادى لان دا بيكون بغرض المساعده مش بغرض تقليل شأن الرجل او كده

بس بالنسبه للجمله دى
"" مش فرض عليها و لانه المفروض يساعدها ""
لا اتفق معاك فيها لانه فرض على المرأه انها تطبخ و تعمل كل شغل البيت زى م الراجل مفروض عليه انه يقوم بتلبيه طلبات المنزل
و لكن لا يوجد مانع ان كل واحد يساعد التانى

بس من رأيى انه مش بس مش بيكون عنده صبر لا دا كمان مش بيكون عارف فين اماكن الادوات اللازمه للطبخ من طواجن و بهارات ... الخ


مشكور استاذ احمد على متابعتك و مشاركاتك الدائمه
و نتمنى متابعتك دايما
مع تحياتى

smasem said...

استاذ احمد منتصر

سعيده جدا بمشاركتك
و متفقه معاك كليا

اه مشكله اوى ان الواحد يكون تعبان فى الاكل و حد يدخل عليه ياكل اللى عمله و ساعه الغذا م نلاقيش حاجه نقدمها
هههههههه

بس برده دا م يمنعش وجود المشاركه بين كل الافراد
محبتش اكتر علشان انت مش بتحب الكلام الكتير :D
و تابعنا دايما فى باقى الموضوعات

KING TOOOT said...

إسمحوا لي يا بنات أن أكتب تعليق رجالي شوية
أولا الأخت سماسم
كتبت تتسائل " ولماذا لا نجد الشيفات تساعد زوجاتهم في أعمال المطبخ أم انه يستكبر ان يدخل معها؟ ام ان هناك اسباب اخرى ؟ " ولا أعرف في الحقيقة من أين أتت هي بهذة الإحصائية العظيمة التي تقول أن الشيف لا يساعد زوجته في المطبخ ؟ لتقر هي بأنها حقيقة واقعة خاصة و أن معلوماتي تؤكد عكس ذلك من علاقتي بالعاملين في هذة المهنة
أما الأخت بوسبوس
كتبت تقر في البداية أن الرجال جميعا لا يوافقون على دخول المطبخ ، " و هذة ليست تهمة أو إتهام يجب علينا رده نحن معشر الرجال " لأن ببساطة دخولنا للمساعدة في المطبخ هو تفضل منا وليس واجب ملزمون به ، ثم أقرت الأخت أن عمل المطبخ هو عمل المرأة في الأساس ، و هذا واقع ، و لكنها عادت لتقول أنه لا مانع أن يساعدها في عمل الشاي لنفسة مثلا ، ثم ولماذا لا يعمل لها كوبا معه ، ثم ولماذا لا يرفع الأكواب بعد الشرب ، ثم و لماذا لا يغسلهم ، طيب ، هذا في ما يختص بالشاي ، و الأكل ؟؟؟ ، كتبت أنه لا مانع من أن يرفع معها الأطباق بعد الأكل ، و تفضلت مشكورة بأن تقول ولا نطلب منه أن يغسلهم ، و لكنها عادت لتقر أنه في حالة تعب الزوجة فلا مانع أن يغسل الزوج الأطباق ، و الحقيقة أنا لا أعلم فكرة الأخت بوسبوس عن مسئوليات الرجل و مسئوليات المرأة ، و لكني لا أعتقد أنها ستكون سعيدة في يوم من الأيام إذا طلب منها زوجها أن تنزل تجيب سباك مثلا في نص الليل و هو قاعد في البيت لأنه تعبان ؟ ، أو لو طلب منها أن تصرف على البيت ثلاث شهور كده من باب المرح و التجديد
زميلتي العزيزة
لا تستقيم الحياة إلا إذا اقر كل طرف بحقوق وواجبات الطرف الآخر و بدووووون طمع في المساعدة أو إنتظارها
أما الأخت قلوب حائرة
فلقد رفعت سيف المش عارف إيه و قالت
" وعلى فكرة يا شباب عمل المراة في بيت جوزها تفضل منها مش واجب للعلم يعني ليكون اخوانا الرجالة فاكرين اننا اتخلقنا لكده "
و الحقيقة أنا عايز أعرف بقى مين قال لك إن عمل المرأة في بيت جوزها تفضل منها مش واجب عليها ؟؟؟
أمال الغسل و الطبيخ و المسح و الكنس و غسيل المواعين و تقطيف الخضار و الحاجات دي مين بيعملها من قديم الأزل ؟؟
و حسب معلوماتي أنك مخطوبة و قربتي تتجوزي إن شاء الله
ربنا يتمم لك بخير بإذن الله تعالى
ناوية حضرتك تعملي الأعمال المنزلية دي ولا ناوية تبقي تجيبي شغاله مثلا و طباخ و سفرجي
و كمان إستخدامك لحديث المصطفى صلى الله عليه و سلم إستخدام حق يراد به باطل يا فندم
النبي صلى الله عليه و سلم كان خيرنا لأهله في المعامله الطيبة و الحلم و الهدوء و الصبر عليهم و طبعا في مساعدتهم وقت ما هو صلى الله عليه وسلم يرغب في مساعدتهم ، و لكن مش فرض عليه ، أبدا ، يا آنسات
للرجل القوامة في هذة الحياة لعدة أسباب
أولا لأنه من يتحمل مسئولية الأسرة أمام الله عز و جل
ثانيا لأنه يتحمل مسئولية الأسرة و الدفاع عنها في الدنيا
ثالثا لأنه يلتزم بتوفير ثلاث وجبات يوميه مستمرة بشرف
رابعا لأنه الأقوى أعصابا و الأرجح عقلا إلا فيما ندر
خامسا لأنه من يحمل العصمة و عقدة النكاح في الأساس أي قرار هدم هذة الأسرة على راس من فيها
و القوامة ليست تشريف بل هي تكليف و تكليف مرهق و مضن جدا لأنه أمام الله و الناس و المجتمع و القانون ، و هو تكليف لا يسعى إليه عاقل و لا يحارب من أجله إلا سفيه
فالرجل يتحمل من المسئوليات أضعاف أضعاف ما تتحمله المرأة ، كما أنه يحاسب على تلك المسئوليات امام الله و القانون و هو الأمر التي لا تقدر عليه المرأة و لا تصلح ، و لذلك خلقها الله العليم البصير محمولة دائما على كتف الرجل و ليس العكس
تحياتي و آسف للإطاله
و يجعله عامر
KING TOOOT

Anonymous said...

king toot

اولا مرحبا بيك زميلى العزيز
ثانيا أنا هرد على النقطة الخاصة بيا
زى ما انت قلت انى أقريت ان عمل المطبخ عمل المرأة يعنى ما قلتش حاجة غلط أنا وبعدين لما قلت على موضوع الشاى ماكانش قصدى كل يوم ولا يكون الزام عليه ولكن صدقنى فيه رجالة أنا أعرفهم بتعمل الشاى يوميا فى البيت لانهم شايفين أن زوجاتهم بيتعبوا جدا فى شغل البيت والطبخ وغيره وخصوصا لو كانت الزوجة بتشتغل وطبعا مش بتشتغل علشان تثبت نفسها والكلام ده لا لا بتشتغل لان الحياه صعبة ومرتبها على مرتبه يساعد
وفيه ناس كمان ودى حقيقة زوجاتهم ربات بيت وبرضة بيعملوا كده دى مش تهمة والله بالعكس ده كرم منهم وأحنا سعداء بيه
وأنا مش بطلب كل الرجالة تعمل كده خالص دى حاجة منهم ممكن يقبلوا وممكن لا

وبخصوص الأطباق أعتقد ما فيهاش مشكلة والراجل قايمم يشيل طبقين معاه عادى يعنى مش هيحصل له حاجة وبرضة أنا ما طلبتش وما الزمتش الراجل بكده أنا بقول ياريت لو يعمل كده
وفعلا قلت مش هقول يغسلهم
وقلت لو كانت مراته تعبانة مفيش مانع يعمل كده
وأنا مش عارفة أيه أعتراضك على النقطة دى
يعنى معلش لو واحدة تعبانة وفعلا مش قادرة تقف هتسيب الأطباق من غير غسيل ولا هتيجى على نفسك وتساعدها
أفرض هيا فضلت تعبانة كام يوم وفعلا ماهياش قادرة أيه الوضع هتسيب البيت يضرب يقلب ولا مثلا هتحاول تساعدها

وفى النهاية كل طرف عارف دوره طبعا ومحدش أنكر ده
وأنا عن نفسى ما أنكرتش ده خالص ومش مستنية من الأنسان اللى هرتبط بيه أنه حتى يشيل كوباية من مكانها لأن ده شغلى أنا ولكن من باب العلاقات الجميلة وتوطيد العلاقات بينهم مفيش مانع من حركة كويسة من اللى أنا قلت عليهم فى الموضوع

وفى النهاية المطبخ شغل الست

تحياتى لك

Anonymous said...

أحم أحم الزميل العزيز وليد كفانا الله ىان نكون ممن يستخدمون أحاديث الرسول بالباطل الموضوع يا عزيزي اني اقصد طبعا انه خيرا في تعامله مع اهبه في كل شي ولم اقصد في مساعدته للمراة في البيت وبس دي اولا

اما ثانيا يااخي ايوة عمل المراة تفضل منها ومش معني انها من الازل بتقوم بكده ده اصبح واجب يعني وانا بقول كلام سمعته من علماء دين ، ثالثا والاهم عندما يمن الله عليا بالزواج سوف اقوم بكل واجبتي المنزلية ولكن مع الاخذ في الاعتبار مش لانها واجب ولكن راغبة في الثواب من الله عزوجل وياعم احنا مش بنقول ان حضرتكم تمسكوا الخيشة وتسيقوا الارض احنا بنقول المساعدة الخفيفة الي تشعر بيها زوجتك بانك مهتم بامرها وانها ليست مسخرة لهذه الاعمال فحسب انها مساعدة خفيفة ولو بكلمة وفوتك بعافية

اه صحيح القوامة فعلا تكليف بس مين يفهم بقى شيفناها املة يستعبدوا بيها الناس يالا في حفظ الله

رئيس جمهوريه نفسى said...

قبل كل حاجه اوضح انى مملكه الست مش بس المطبخ لا منزل الزوجيه ككل فبالتالى سوال عل جنب ليه الراجل بيقبل مساعده الزوجه فى امور الحياه الماديه لو هى موظفه مش لازم يكون تساهم فى مصروف البيت بس على الاقل بتشيل مصاريفها هى وبعض مصاريف الاولاد رغم انهم ملزمين منه ومصاريفهم جزء من الالتزام ده
اولا من اكبر اسباب الطلاق الخرس المنزلى يبقى كل واحد من الزوجين فى وادى بمعنى تلاقى الكلام بين الاتنين منقطع جدا وبيبقى بالقطاره فبينعدم بين الزوجين التفاهم لانى مفيش حديث او رابط بينهم
ثانيا: ايه الى يمنع انى الزوج يساعد الزوجه فى عمل طبق السلطه او يعمل كوبايه الشاى مش عيب بلاش لو اهتم بترتيب اوضه مكتبه لو ليه مكتب خاص بيه يبقى وفر ليها نص ساعه مثلا وحيكون مستفيد من ده لو وقف مع زوجته وهى بتعمل اكل البيت ناولها اى حاجه الملح والبهارات حله او اى حاجه وتبادلو الحديث مش حيقربو من بعض اكتر ويقعدو يتكلموا مع بعض فى الوقت ده
ثالثا: لو حنتكلم على راى الكنج توت انى الزوج بيتحمل كامل المسئوليه يبقى خلاص يقعد المدام فى البيت وهو يتولى الانفاق كامل على منزل الزوجيه ويبقى بكده حيلاقوا هما الاتنين وقت للكلام فى مشاكل الحياه او مشاكل الاولاد بدل ما الست ترجع من الشغل تعبانه تخلص شغل البيت وتشوفى طلبات الاولاد ثم تنامى علشان تبتدى تتحضر للنوم علشان تعيد التفاصيل دى من تانى ويجى الزوج يصرخ مش لاقيكى يا هانم ولا عارف اتكلم معاكى
بالنسبه لموضوع الاخ توت انى الراجل فى ايده عقد النكاح او العصمه كان زمان دلوقتى فى خلع وبقى الراجل والست معاهم حق فض رباط الزواج او النكاح
كمان فى احيانا كتيره بتكون الست بتتولى الجزء الاكبر من الانفاق على منزل الزوجيه لاسباب كتير انها بتكون بتحصل على مرتب اكبر من زوجها وفى منازل زوجيه كتير بتقوم على مساهمات الزوجين وفى اصحاب ليه كتير اول شرط ليهم فى الزوج انى تكون الست الى عايز يرتبط بيها موظفه وبيقولها بصراحه لو على مرتبى مش حعيش ولاحظ انى ده فى الصعيد فمبالك بالقاهره ووجه بحرى
تحياتى

Unknown said...

بعيد عن المطبخ كمكان لاعداد الطعام

انا شايف ان البيت كلة اكبر رمز من رموز المشاركة

اللى بيقوم الزواج بسببها

واللى المفروض اننا بمجرد دخولنا للبيت بنخلع الفناع اللى بنتعامل بية مع الناس فى الخارج
لان مينفعش نتعامل بية جوة المملكة الزوجية
لاسباب اهمها الثقة اللى اكيد لازم تكون متبادلة بين الزوجي
ومينفش اننا
نعتبر المطبخ او اى ركن فى البيت ملكية خاصة لطرف دون الاخر
يعنى مطلوب من الراجل انة يشارك المراة فى المطبخ
حتى لو هى مطلبتش
دة من باب اشعارها بان فى مخلوق هنا فى البيت بيشاركك
وانا عن نفسى بستطعم الاكل اللى بعملة او بشارك فية
اكتر من لما الاكل يجيلى جاهز

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا عن نفسي احب زوجي يدخل معايا المطبخ مش عشان نطبخ سوي .. لأ عشان باأحس بالوحدة وبحب حد يونسني
لكن للأسف زوجي احيانا بتعدي أيام مابيعتبش بابه حتي

KING TOOOT said...

الأخت بوسبوس
قرأت ردك بعناية و من الواضح إني ماعرفتش أوصل لك المعنى مظبوط ، أنا بأقصد إن ممكن الراجل يساعد و ممكن لا ، لكن ده مش فرض عليه و بالتالي يبقى لو ماعملش ده و ماساعدش مش من حق الست إنها تزعل و كمان مش من حقها تحدد له يساعد إزاي و إمتى .
___________
قلوب حائرة
يعني انا مش فاهم لو عمل الست في البيت مش من واجباتها
طيب
و طبعا مش من واجبات الراجل
امال من واجبات ميييييييييين ؟؟
طيب إنتي بتقولي إن الست واجبها رعاية الأبناء و تربيتهم
طيب إللي ماعندهمش أبناء لسه
أو ما بيخلفوش أصلا
أو عيالهم كبروا و أتجوزوا
بيكون دور المرأة في الحالات دي ايه بقى ؟؟؟
ولاّ مالهاش دور ؟؟
طالما شغل البيت مش واجبها يبقى مش مجبرة أنها تعمله
و طبعا الراجل كمان مش مجبر يعمله لأننا متفقين انه مش دورة
طيب ، يبقى مين المفروض يعمله بقى
العفارييييييييت ؟؟؟؟؟
و بعدين أنتي مسكتي في فتوة واحدة من مليون فتوة بتقول إن الست دورها وواجبها العمل في بيت زوجها
شيء غريب فعلا
و بعدين المفروض على الزوجة انها تطيع زوجها في ما لا يغضب الله
و دي بقى مافيهاش خلاف ولا فتاوى من أياها
يبقى هو اللي بيحدد لها دورها جوه البيت في حدود شرع الله و سنن نبيه
و بعدبن أنتوا ليه شايفين إن الست لو أشتغلت في بيت زوجها إللي المفروض أنه بيتها ده شيء يهين كرامتها و يخليها كائن أقل ؟؟؟
كلُ ميسر لما خلق له يا زميلتي العزيزة
_______________
رئيس جمهورية نفسي
شوف يا سيدي ، إذا قبل الراجل إنها تشاركه دوره في العمل و الصرف على البيت يبقى لازم هو كمان يشاركها دورها في البيت
كده العدل
اما بخصوص موضوع الخلع بقى
فعقدة النكاح في الخلع مش في أيد الست يا باشا
دي في أيد القاااااااااضي
الست مش ممكن يكون في أيدها عقدة النكاح إلا لو منحها الرجل العصمة عند عقد الزواج
_________________
تحياتي
KING TOOOT

Ahmed El.Saryِ said...

تحياتي لرئيس جمهورية نفسة و للي مش عارف حاجة مع انه شكله عارف كتيير و للمفقوعة مرارتها

وتحياتي برده للكنج توت و بقوله بالراحة يا عم متخدش الموضوع أفش كدا... احنا هنا بنتناقش علشان نعرف و نفهم بعض مش علشان نتعصب لاراءنا ولا علشان نتخانق
وربنا يعين الجميع و يوفقهم للي فيه الخير
ســـــــــــــلام

رئيس جمهوريه نفسى said...

KING TOOOT
بس اعتقد انى القاضى بينزل الشارع يدور على ست ويقولها اخلعك وفى حالات كتيره رغم انى الرجل فى ايده عقد النكاح الا انه بيلتجاء للقاضى علشان يقضى بانهاء عقد الزواج لاسباب معينه واذا القاضى كان بيقضى با نهاء عقد النكاح خلعا فا اتفق كل فقهاءالقانون انه فى اللحظه دى بيكون ممثل عن المراءه وليس اصيل عن نفسه وانا معاك فى انها بتوكل القاضى كلغه قانونيه لايقاع الخلع بس اعتقد انى فاقد الشى لا يعطيه ولو مكنتش اصيله او ليها الحق فلا يجوز ليها رفع الامر للقاضى لانى القاعده بتقول فاقد الشى لا يعطيه

KING TOOOT said...

الأخ رئيس جمهورية نفسة
يافندم أنت عندك خلط في المفاهيم مش عارف جالك منين
في موضوع عقدة النكاح
القاضي هو إللي بيصدر حكم الطلاق بإعتباره قاضي مش وكيل عن الست ولا حاجة ، لأنه ممكن يصدر حكم بالخلع و ممكن لا ، لأن لو كان حكم الخلع وجوبي بمجرد رغبة الست يبقى إيه لزوم القاضي بقى أصلا ؟؟
معلش يا فندم ، إرجع لكتب الشريعة و القانون
تتعشى ولاّ تنام خفيف ؟؟؟
تحياتي
KING TOOOT

رئيس جمهوريه نفسى said...

KING TOOOT الغالى
مش محتاج ارجع ليها اساسا لانى العبد لله مزروع فيها ليه حوالى 13 سنه والعبد لله شغال محامى
بس نجيب الموضوع من الاول شرعيا
فى كتاب المغنى باب الخلع للمولف الإمام أبو بكر محمد بن أبي سهل السرخسي واخرين باب الخلع اجازو التوكيل فى ايقاع الخلع
(ويصح التوكيل في الخلع من كل واحد من الزوجين ومن أحدهما منفردا وكل من صح أن يتصرف بالخلع لنفسه‏,‏ جاز توكيله ووكالته حرا كان أو عبدا ذكرا أو أنثى مسلما أو كافرا‏,‏ محجورا عليه أو رشيدا )
وبتطبيق الفقره السابقه ومع وجود قاعده عرفيه تطبق فى القانون ان من يملك حق التوكيل يملك التصرف فبالتالى يجوز للزوجه ان تقوم بالتصرف بذاتها وطلب ايقاع الخلع من الزوج او القاضى
قانونا بقاء
قانونا
نص المادة 20 من القانون رقم (1) لسنة 2000 بشأن الخلع، والتى تنص على (للزوجين أن يتراضيا فيما بينهما على الخلع، فإن لم يتراضيا عليه أقامت الزوجة دعواها بطلبه وافتدت نفسها وخالعت زوجها بالتنازل عن جميع حقوقها المالية والشرعية وردت إليه الصداق الذى أعطاه لها حكمت المحكمة بتطليقها عليه).
الفعل اقامت فى اول الفقره ينم عن وجود اراده حره قائمه بذاتها مدركه لما سوف يتم القيام به وان تكون اراده صحيحه للقيام بالفعل كامله
ولو كان لا يجوز للمراه ان تخالع نفسها لكان من الاولى ان يكون طلب الخلع يرفع من قبل وليها او القائم عليها وليس بنفسها
وموضوع اقرار القاضى لخلع هو من قبيل الرقابه على حسن تطبيق شروط المخالعه ولكون الخلع هو نوع من انواع الطلاق ببدل وهو رد كامل مقدم الصداق نظير التطليق طلقه بائنه خلعا ولكى يتيقن القاضى من رد كامل مقدم الصداق للزوج وبالتالى يجوز للقاضى ان يرفض دعوى الخلع فى حالة الخلاف على مقدم الصداق وهى الحاله الوحيده لرفض دعوى الخلع
انما لا يستطيع القاضى فى كل الاحوال كثيره رفض دعوى الخلع ما دامت توفرت شروطه
سوال على الماشى تفتكر هل يجوز للقاضى ان يخلع زوجه دون رضاها ؟؟ او نيتها فى ايقاع الخلع
ياريت بالنسبه لموضوع العشاء واحده كومبو بالسلطه والبيبسى

KING TOOOT said...

الأخ رئيس جمهورية نفسه
يعني و الله يا أخي أنا مش فاهم إيه علاقة الكلام بتاعك ده بإللي أنا كتبته ولا فاهم إزاي يعني كلامك ده بيثبت أن القاضي في الخلع بيكون وكيل مش قاضي ، مش عارف يمكن أنت قلت بقى ننقل له كلمتين من كتاب قانون من بتوع الكلية علشان يتخض
و الحقيقة أنا أول ما قريت الكلام إللي أنت كتبته شهقت و تفيت في عبي و بعثت أجيب طاسة الخضة على طول لجل ما أعرف أبلع ريقي و أرد على الكلمتين الجامدين دول
شوف بقى يا باشا
قانون الخلع ده ، مع أختلافي الشخصي مع مدى مشروعيته ، إلا أنه بيجبر المرأة على أنها تذهب للقاضي علشان تتخلع ، و القاضي ده بقى بيبقى واحد كبير كده و إبن ناس قاعد على منصة عالية في محكمة علشان يفصل بين الناس في القضايا المختلفة ، يعني مش وكيل شرعي ولا وكيل وزارة ولا وكيل حد
و بعدين عمنا ده بقى عنده إمكانية إنه يخلعها أو يخليها مش مخلوعة
و مش معنى إن القانون قلص خاااالص حدود رفض الدعوى بالخلع إن الشرع خلى عقدة النكاح في ايد الست
لأن يا باشا عقدة النكاح إللي معقدة الستات دي ، هي إنها تاخد قرار الإنفصال و تقوم بتنفيذة بشكل معترف به شرعا ، و دي بقى مش في ايد حد غير الرجالة ، لأن الزوج راجل و القاضي كمان راجل
على فكرة ، الكومبو مش شامل السلطات
يجعله عامر
KING TOOOT

رئيس جمهوريه نفسى said...

KING TOOOT
بص بقاء يا باشا اولا انا بستاذن اصحاب البلوج لانى احنا كده اخدنا شد وجذب فى موضوع خارج نطاق التدوينه فبستاذنهم نكمل اخد ورد
اولا انا خريج 99 فكان قانون الخلع ايامها دور الدراسه ومكنش دخل فى نطاق التطبيق لانه القانون بيحمل رقم 1 لسنه 2000 فا الكلام ده مش من كتب الكليه لانى مدرست الخلع علشان متتخضش بس الكلام ده ليه قصه كبيره مش مجالها دلوقتى
بص يا باشا انت قلت كلمه مع (اختلافى الشخصى على مدى مشروعيه الخلع) احب اوضح ليك انى كل القوانين المصريه وضعيه مستمده من القانون الفرنسى عدا قانون الاحوال الشخصيه الى بتكون مستمده من الشريعه بما تحويه كتاب الله وسنه الرسول عليه افضل الصلاه والسلام استند فقهاء القانون عند اقرار تطبيق قانون الخلع لما ورد فى سنه الرسول عليه الصلاه والسلام واعتقد انك اعلم منى انى السنه تشمل سنه قوليه وهو ما ورد على لسان الرسول عليه الصلاه والسلام وفعليه ما ثبت عن قيام الرسول عليه الصلاه والسلام به وضمنيه وهو ما اتصل علم الرسول به دون ان ينفيه او يحرمه
وورد فى السنه الفعليه اى انها من افعال الرسول
‏روى عكرمة عن ابن عباس قال‏:‏ أول من خالع في الإسلام أخت عبدالله بن أبي، أتت النبي صلى الله عليه وسلم فقالت‏:‏ يا رسول الله، لا يجتمع رأسي ورأسه أبدا، إني رفعت جانب الخباء فرأيته أقبل في عدة إذ هو أشدهم سوادا وأقصرهم قامة، وأقبحهم وجها‏!‏ فقال‏:‏ ‏(‏أتردين عليه حديقته‏)‏‏؟‏ قالت‏:‏ نعم، وإن شاء زدته، ففرق بينهما
دى حاله
عن عائشة أن حبيبة بنت سهل كانت عند ثابت بن قيس بن شماس فضربها فكسر نغضها، فأتت رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد الصبح فاشتكت إليه، فدعا النبي صلى الله عليه وسلم ثابتا فقال‏:‏ ‏(‏خذ بعض مالها وفارقها‏)‏‏.‏ قال‏:‏ ويصلح ذلك يا رسول الله‏؟‏ قال‏:‏ ‏(‏نعم‏)‏‏.‏ قال‏:‏ فإني أصدقتها حديقتين وهما بيدها، فقال النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏خذهما وفارقها‏)‏ فأخذهما وفارقها
ودى الحاله الثانيه والسنه النبويه فيها حالات كتير بس دول على سبيل الاستدلال على مشروعيه الخلع فهو حلال شرعا ولا خلاف على ذلك فى المذاهب الاربعه
ده من حيث الشرعيه
--------------------------------
الحكمه من رفع الامر للقاضى هو اثبات ايقاع عمليه الخلع وليس بحث ان كان يخلع ولا ما يخلعش ولا يوجد اى حاله فى القانون تمنع ايقاع الخلع الا فى حاله الخلاف على مقدم الصداق او المهر
ومش شرط انه يكون الخلع مرفوع للقاضى بل يجوز ومن الممكن ان يتم الخلع تراضيا بين الزوجين بس علشان حصول الزوجه على ما يثبت وقوع الخلع بتتجه للقاضى للحصول على صيغه تنفيذيه لمنع تحايل الرجل بالمعنى البلدى لو فى دفتر فى ايد الماذون لاثبات الخلع الرضائى او التفاقى بين الطرفين نسبه كبيره مش حتروح المحكمه وحتثبت الخلع فى الدفاتر بس
------------------------------
لو رجعت للاحاديث الى فى نفس الرد حتجد انى الرسول عليه الصلاه والسلام امر بالمفارقه فى الحديث التانى ولم يخير الرجل فقرار الخلع بيقع باراده حره فرديه للمراه ودور القاضى اثبات الخلع واقراره وليس بحث الموضوع
ومش شرط انه يكون القاضى راجل لانى حاليا فى قاضيات من النساء
-----------------------------
ياباشا شيل الفرق بتاع السلطات من جيبك مش انت الى عرضت العشاء على العبد لله اكيد ربنا حيجعله عامر
رئيس جمهوريه نفسى

ابو العربى said...

انا بحب المراءه الى بتحافظ على مطبخها من الغرباء ولا تحب مساعدتها فى المطبخ من اى شخص كان
اهى تريح وتستريح

Anonymous said...

انا بحب اقف فى المطبخ لوحدى لما اكون بعمل الحاجه مزاج اما لما اكون مشغوله و محتاجه مساعدة ماعنديش مانع حد يقف معايا بس المهم يساعد مش يعطل

 
Copyright 2009 البنات عايزة إيه Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes