RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Wednesday, November 4, 2009

سنجل وأفتخر

يمكن اللى هقوله كلام أتقال كتير قبل كده وهيبقى كلام متعاد ولكن كل مرة بحاول أكتب فيها موضوع خاص بالبنات بحاول أكتبه بصيغة الجمع يعنى بتكلم عن كل البنات مش عنى أنا
ولكن المرة دى حسيت أنى عايزة أتكلم عنى ويمكن لما هقول اللى جوايا واللى حاسة بيه الموضوع هيوصل أكتر
فى مجتمعنا دايما بتلاقى البنت فى كل مرحلة من عمرها ليها مسمى ولكن فيه مسمى بيبقى جارح قوى وبيسيب علامة مش كويسة جوه أى بنت وهو عاااااااااااااااااااااااااانس
يمكن أنا عن نفسى مش مقتنعة بالموضوع ده ومش فارقة معايا أى سن ولا شايفة أن الجواز والأرتباط لازم يكونوا فى سن معين وبعد كده نبدأ نتهم البنت ونرمى عليها كلام وشوية ونقول خلاص القطر فاتها بقى ومحدش يفكر يقرب لها ولأن ديننا كمان محددش سن للجواز وقال أن بعد كده خلاص ما ينفعش ولكن مجتمعنا هو اللى عمل كده
ولأن الحكاية مش حكاية جواز وخلاص ما هو فيه ملايين الناس متجوزة ولكن هل هما عايشين صح ؟ هل هما مبسوطين ؟ هل هما حاسين بأى حاجة حلوة فى الدنيا ؟ ولا كل يوم يلعنوا فى الجواز وسنينه
مش قادرة أقول لكم كم الأذى اللى بحس بيه لما بحس أن حد بيعتبرنى خلاص القطر فاتنى وعليا أنى أقبل بقى بأى حد وخلاص والا ما ألومش الا نفسى
ويمكن أنا فى المكان اللى عايشة فيه الموضوع مش كبير قوى أو مش كل الناس شايفين كده ولكن لأنى من بلد ريفى فالموضوع بقى واخد شكل تانى ويمكن مش بالنسبة لكل الناس ولكن الأغلب عندهم أن البنت لما توصل ل 20 سنه من غير أرتباط تبقى دخلت فى سن الخطر وأول ما تخلص جامعة عند سن 21 تقريبا ومفيش حاجة بقى يبدأ الكلام والهمس ويا سلااااااااااااااااااام بقى لما توصل لسن 25 ولسة مفيش خطوبة ولا جواز كده تبقى كارثة بكل المقاييس
ولأنى خلاص عديت ال 25 سنه فالموضوع بقى واخد خط مش لطيف أبدا مع ناس كتيرة ويمكن بتحط فى مواقف تخلى الحجر ينطق وخاصة فى الأفراح اللى أنا بصمم أحضرها زى أى بنى أدم طبيعى ولأن مفيش فيا حاجة تخلينى أهرب من الناس ولكن للأسف الناس هيا اللى مريضة بمرض أسمه الجواز والعنوسة وخلافه
ويمكن قبل كده كانت كلمة عقبالك بتتقال ليا عادى مع أبتسامة أو ضحكة أو هزار من أى حد ولكن دلوقتى الوضع أختلف تماما بقيت بسمع كلمة عقبالك بنظرة كلها حزن ويأس وحسرة عليا وعلى عمرى
بالأضافة الى كم الدعوات اللى بسمعها بودنى وببقى نفسى فى اللحظة دى أفقد سمعى علشان ما يحصلش ليا حاجة من الكلام ده
عارفين كده لما واحد يبقى بيشحت ومصمم أنك تديلة حاجة ويفضل يدعيلك بطريقة مستفزة جداااااااااااااااااا
هو ده بالظبط اللى بقى بيحصل دعوات بأن ربنا يكرمنى وياريت الكلمة تتقال مرة واحدة لا دى بتتقال مليون مرة مع طبطبة على الكتف وشوية وهياخدونى فى حضنهم ويعيطوا ويكون نفسهم أعيط معاهم علشان الدعوة تجيب أثر
وطبعا أنا فى المواقف دى بتجيلى حالة هستيرية من الضحك وبتبدأ بأبتسامة بلهاء ورد بأن اللى ربنا عايزة هيكون وبأن محدش هيموت من عدم الجواز وبأنى مش مستعجلة ولا عايزة أسيب أهلى ولا أهلى أشتكوا منى ولأن الموقف ده فعلا بيبقى مهين وجارح جدا ومش أى حد هيحس بيه الا بنت وتكون مرت بواحد زيه
تخيلى نفسك كده رايحة مثلا خطوبة بنت عمك وهيا أصغر منك بحوالى خمس سنين وانتى مبسوطة ليها جدااااااااااااااااااااااا وعايزة تطيرى من الفرحة ليها وفجأة أول ما توصلى وتسلمى عليها وتاخديها فى حضنك وتباركى ليها وتبدأى فى السلام على باقى الناس تحسى أنك واقفة فى جامع والكل عمال يدعى ليكى بطريقة مستفزة وياريت الكلمة تتقال مرة واحدة لا لا أزاى لازم تتقال مليون مرة وكل شوية تلاقى حد جاى وراكى ويكمل دعاء ويملس عليكى قال يعنى علشان الدعاء يبقى صح ويتحقق وكمان شوية وتحسى أنهم هيشحتوا عليكى عريس
ولا لما تحسى أن الناس خايفة أنك تحسدى قرايبك البنات اللى أصغر منك وأتخطبوا أو أتجوزوا وبيبصوا ليكى بصات مش كويسة ومعناها أنهم خايفين من عينك ومن حسدك
فعلا هو أحساس وشعور بشع وموقف سخيف وبايخ جدااااااااااا وبيجرح بنات كتير قوووووووووووى وبيعلم جواهم
ولكن أحسن حاجة أن كل واحدة تبقى واثقة فى نفسها جدا وما تحاولش تتأثر بالكلام ده بالعكس ده تحاول تبقى طبيعية جدا وعادية مع الناس وترد عليهم بكلام يخليهم يكسفوا من نفسهم ومن أفكارهم الغريبة دى
وتعيشى حياتك عادى جدا وما تقبليش بأى واحد علشان تخلصى من كلام الناس لا طبعا ده غلط ولأنه ممكن يؤدى لمشاكل ولا قدر الله لطلاق بعد كده يبقى إيه الأحسن جوازة فاشلة ولا طلاق ولا تبقى عانس زى ما الناس عايزة
أنا عن نفسى هفضل سنجل وعااااااااااااااااانس زى ما الناس عايزة لحد ما ألاقى اللى أنا عايزاه وغير كده يبقى بيت أهلى أولى بيا وحياتى ومستقبلى أهم لأن الموضوع مش جواز وخلاص ولا بيعه وشروه وصفقة هنعملها ده عمر وحياه وحاجات كتيرة مهمة لازم تبقى موجودة
مش عارفة لية حاسة أن عمرى ما هعيش لليوم اللى هشوف التفكير ده أتغير ناحية البنت وحتى لو ما أتغيرش وأنا لسة عايشة بتمنى يجى يوم ويتغير وبيتهيألى التغيير هيجى مننا أحنا يعنى أحنا دلوقتى سواء كنا بنات ولا ولاد أكيد فاهمين الكلام ده وبقينا شايفين أنه فيه موروثات وتقاليد غلط جدا وطالما عارفين كده يبقى نبدأ نغيرها ونعمل الصح
بالأضافة الى أننا نعلم ولادنا الصح ونغرس جواهم المفاهيم الصح مش الموروثات الغلط اللى عمالة تدمر فينا

وعلشان كده أنا برجح أفضل سنجل وبناشد كل البنات تفضل سنجل لحد ما يلاقوا نصهم التانى بس يلاقوه صح مش أى كلااااااااااااام

19 comments:

نعكشة said...

على كدة انا تعديت سن الخطر
وداخلة على السن المش لطيف
هههههههههههههههههههههههه

يلا خير

صراحة الناس عندكوا مزودينها حبة
او انا صراحة مبركزش مع الناس

يعني لما واحدة في فرح تقولي عقبالك
بقولها لسة بااااااااااااادري

او بعد عمر طويييييييييييييل
او ربنا ييسر و اطنش و امشي يعني

إيــــــه
يلا خير

فوتك بعافية

سلام عليكِ

خواطر شابة said...

كأنك عايشة حياتي او كأنك بتكلمي بلساني هدا ما أعيشه بالضبط كأنك تحكين حياتي بالتفصيل
انا الحمد لله راضية بحياتي ومؤمنة ان كل انسان سيحصل على نصيبه في النهايه وان الارزاق بيد الله لكن المجتمع هو الدي يرفض ان أعيش هدا الصفاء ويصر على أن يحسسني اني ناقصة أوقات اواجه أرفض أناقش وأوقات ألتزم الصمت لان الكلام لايفيد
لكن مع كل هدا انا مقتنعة بكلامك ولن اتزوج أي زواج والسلام فقط لارضي المجتمع
مع تحياتي وتقديري لك

Anonymous said...

غير متزوجة ولا مطلقة ولامتزوجة وعايشة حياة مقرفة انا افضل غير متزوجة انا وعلى فكرة لو جيتى شوفتى هتلاقى انا المتزوجين بيحسدو اللى لسة متجوزوش

والفكرة مش انى احصل على لقب متزوجة

لكن هل هعيش سعيدة ولا لا

Anonymous said...

غير متزوجة ولا مطلقة ولامتزوجة وعايشة حياة مقرفة انا افضل غير متزوجة انا وعلى فكرة لو جيتى شوفتى هتلاقى انا المتزوجين بيحسدو اللى لسة متجوزوش

والفكرة مش انى احصل على لقب متزوجة

لكن هل هعيش سعيدة ولا لا

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى said...

بصراحة انا بهنيك علي مقالك
وبجد انا كنت في قمة السعادة وانا بقرأ المقال بتاعك ده
بجد برافو عليك وعقل متفتح وناضج ويارب كل البنات يفكروا بالطريقة الجميلة بتاعتك دي
وانا معاك جداً مش البنت تفضل لحد 25 سنة لا تموت من غير جواز ولا تتجوز حد أي كلام
وإذا كان علي الناس والمجتمع معلش استحملي شوية نصيبنا كده

بجد مدونة جميلة قوي
في انتظار زيارتك عشان تنوري مدونتي
صلي علي النبي

شفـقــة و إحســــان said...

واللهى انتى عشرة على عشرة برافو عليكى عيشى حياتك وحققى ذاتك واعملى كل اللى انتى عاوزاه لان ده بعد الجواز مش هيحصل
وبعدين بلا جواز بلا وجع دماغ يعنى الواحد خد ايه منه غير الطبيخ والغسيل والتنضيف
سيبك انتى مفيش احلى من حياة السنجل
تحياتى لتفكيرك المتحضر
شفقة

اقصوصه said...

اتفق معاك فعلا في كلامك

مئه بالمئه :)

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تسر رابطة هويتى إسلامية أن تدعوك للمشاركة فى قص شريط إفتتاح أحد أكبر وأهم مشروعاتها وهو مدونة " إحنا شباب النهارده " من خلال تاج هدية من الرابطة .

نتمنى قبول التاج ونشر إجابته بمدونتك مشاركة منك فى افتتاح المدونة

نرجو زيارة المدونة للحصول على أسئلة التاج والإطلاع على كافة التفاصيل حول فكرة المدونة

مع خالص تحيات
أسرة رابطة هويتى إسلامية
فريق عمل إحنا شباب النهارده

Whisper said...

كأنك بتحكي عني :)

انا من الاردن و من عمان العاصمه, يعني المفروض تطور عن الريف من وجهه نظر العالم
لكن نفس اللي بتحكيه بصير معي ومع كتير بنات مش متزوجات بعرفهم

خصوصا بالاعراس, جد بحسيهم بشحدو عليكي, و بتحاولي تبينيلهم انك من كل قلبك فرحانه للعرسان, بس هاتي مين يفهم

هاي اول زياره الي للمدونه واكيد ما راح تكون اخر زياره

انا عفكره كتبت سلسه لهلأ وصلت للحلقه 11 عن العرسان وقصصهم , ومن ضمن القصص في احداث كتيره تعرضت انا الها و موجوده بمدونتك :)

تحياتي :)

بسمه عبدالباسط said...

نعكشة

ههههههههههههههههههههه
هما فعلا الناس زودوها قوووووووووووووووى قووووووووووووى
بس نعمل إيه لازم نستحمل

نورتينى يا جميل

بسمه عبدالباسط said...

خواطر شابة

فعلا هو ده
لو كلنا نتمسك بحقوقنا ونحاول فيها واحدة واحدة الحاجات دى هتختفى من المجتمع
ولكن للأسف من كل 10 مثلا هتلاقى واحدة بتعمل كده والباقى لا
علشان كده المجتمع بيعمل فينا كده

بسمه عبدالباسط said...

Anonymous

فعلا تمااااااااااااااام هو ده

:))))))

بسمه عبدالباسط said...

عاشق الجنة

متشكرة جدا على رأيك وسعيدة أن الموضوع عجبك
وبتمنى تنورنا تانى

بسمه عبدالباسط said...

شفقة واحسان

كلامك صح ومية ومية والله وفعلا لما نلاقى الشخص المناسب يبقى نبطل حياة السنجل

تحياتى

بسمه عبدالباسط said...

اقصوصة

شكرا يا جميل
نورتينى

:))

بسمه عبدالباسط said...

إحنا شباب النهاردة

وعليكم السلام

حاضر هاجى واشوف التاج
ومبروك أفتتاح المدونة

تحياتى

بسمه عبدالباسط said...

whisper

اهلا بيكى يا جميل نورتينى
وفعلا عندك حق الموضوع مش مرتبط بريف ولا مدينة
ده مرتبط بموروثات وعادات كتيرة غلط

وأكيد هزورك وأشوف مواضيعك الجميلة

نورتينى بجد

Anonymous said...

فعلا يابسمه كلامك

كله صحيح

انا مبداى اما جوازه انا مقتنعه تماما بيها
وشخص احس انه هو فعلا دا اللى ممكن اكمل حياتى معاه وانا مطمنه
اما الافضل انى متجوزش خالص

شكرا ليكى

the moonlight

بسمه عبدالباسط said...

the moonlight

فعلا يا جميل هو ده

عندك كل حق

:))

 
Copyright 2009 البنات عايزة إيه Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes